Előadások sorozata vette kezdetét a Bartók héten!

A Bartók hét második napján, a szakmai nap keretén belül Galambosné Varjú Blanka családterapeuta, mentálhigiénés szakember, pszichodráma vezető tartott előadást 2019. március 26-án a vésztői és a térségi pedagógusok számára „Családi nevelés és intézményi nevelés összhangja” címmel. Galambosné Varjú Blanka 1994 óta foglalkozik családterápiával. Előadásában kiemelte a család és az iskolai rendszer kapcsolatát, illetve a pedagógusok által elvárt viselkedésre, és a gyermekek megértésének a fontosságára hívta fel a figyelmet. A Körös-Sárrét Televíziónak egy rövid interjúban elmondta, hogy miért tartja fontosnak a mai napot és mit gondol, ki a felelős a gyerekek neveléséért.

  •   Miért tartja fontosnak a szakmai napot?

„Azért tartom fontosnak, mert egyszerre lesz jelen szülő és pedagógus, és valahol a pedagógusok nagyon nagy százaléka szülő is egyben. Egy picikét megtudjuk nézni együtt, remélem lesznek kérdések, és nemcsak egy monológ lesz, hogy igazából min múlik az, hogy problémás a gyerek az iskolában.”

Galambosné Varjú Blanka családterapeuta
  • Mit fog ma kiemelni az előadásában, hogy mire figyeljenek oda a pedagógusok, amikor a gyerekeket oktatják?

„A legfontosabb, hogy mind a szülő, mind a pedagógus tudjon szeretni. Tudja az érzéseit kifejezni, úgynevezett „én közléseket” használjon. Lehessen a gyereknek igaza, úgy, hogy közben mindig egyértelmű legyen, hogy a gyerek a kicsi és a szülő, pedagógus a nagy. Ha otthon rend van, akkor az iskolában nincs gond. Egy elég jó pedagógusnak nincs gondja a gyerekkel.”

  • Mit gondol az intézmény mennyire befolyásolja, illetve mennyire felelős azért, hogy a gyermek kulturális, magatartásbeli viselkedése romlik vagy éppen javul?

„Úgy gondolom a felelősség közös. Nem ismerek el olyat, hogy ez az iskola felelőssége. Azt igen, hogy ne rontson a gyereken. Az iskolában az kell, hogy elég jó pedagógus legyen valaki. Erről fogok részletesebben beszélni. Címszavakban csak, hogy képes legyen együtt érezni a gyerekkel, képes legyen megérteni és elfogadni, és adott esetben, ha a gyerek hirtelen változik, akkor legyen a fejében sok minden, hogy mi lehet ennek a hátterében. Hirtelen egy csendes gyerekből agresszív lesz, egy jó tanulóból rossz tanuló lesz, nem készül órára, stb. Ezeket a vészjeleket felismerje és ne hibáztatással dolgozzon, hanem tudjon mögé nézni a dolgoknak. Néha nehéz.”

  • Mit tanácsolna a pedagógusoknak, akik eljöttek a szakmai napra, hogy hogyan viszonyuljanak, hogyan fejlődjenek?

„Először is előlegezzük meg a pedagógusoknak, hogy a saját szakmái kiváló értői, tudói. Tudják, hogy mit és hogyan tanítsanak. Én inkább a másik részről beszélnék, amiből kevesebb segítséget kapnak, hogy hogyan kezeljék a konfliktusokat. Akár a kollégákkal, akár a szülőkkel. Ha a szülőkkel megvan az együttműködés, akkor van közös nevező. Ha szülő és pedagógus között elakad a kommunikáció, akkor nem szeretnék a pedagógus helyében lenni, mert ebben lehet része a szülőnek, lehet része a pedagógusnak, és ha nagyobb része van a szülőnek, nem dolga a pedagógusnak a szülőt megváltoztatni. Ilyenkor nagyon nehéz lehet a pedagógusnak.”

A Bartók hét keretében a szülök betekintést nyerhetnek az óvodai és az iskolai gyereknevelés rejtelmeibe, valamint a szakmai napokon is részt vehetnek!