Minden év márciusában Bartók Bélára emlékeznek országszerte, mivel a híres magyar zeneszerző 1881. március 25-én született. Az ő születésének napja 2009 óta országos tehetségnap. Tölcsér Jánosné, a Szabó Pál Általános Iskola igazgató asszonya 2019. március 26-án ünnepélyesen megnyitotta a helyi és a térségi pedagógusok számára a szakmai napot, amely a Bartók hét keretében belül valósul meg tizenegyedik alkalommal. A rendezvényen meghívottként részt vett Teleki-Szávai Krisztina igazgató asszony; Molnár Sándor Vésztő Város polgármestere; Szabó Gézáné Vésztő Város alpolgármester asszonya; Csányi Istvánné, a Bartók hét szakmai megálmodója és Antal Judit, mentálhigiénés szaktanácsadó, aki a délelőtt folyamán tartott előadást.
Tölcsér Jánosné, mint mondta „Nagy öröm számunkra, hogy megmaradt az intézmények közötti jó együttműködés, és így a tankerület és az önkormányzat támogatásával az idén is sikerült minden hagyományos programelem megvalósítása.” Az igazgató asszony a szakmai napot egy Bartók Béla idézettel vezette fel. Beszédében kiemelte, hogy a nevelés hangsúlyos feladat, és nevelni elsősorban személyes példamutatással lehet.
Szentesi Mariann óvodapedagógus felkészítésével a Központi óvodások Aranysarkantyú néptánccsoportja tartott egy rövid műsort a megjelentek számára.
A gyerekek előadása után, Antal Judit óvodapedagógus, mentálhigiénés szakember „És veled ki törődik?” címmel tartott előadást a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok számára, valamint a pedagógusok lelki egészségének megőrzéséről, a gyerekekkel és pedagógusokkal való hatékony kommunikációról és az egyéni bánásmódról beszélt a jelenlevőknek.
A mentálhigiénés szakember előadásában elmondta, hogy először egy hátrányos helyzetű gyermekeket nevelő óvodában kezdett el először dolgozni, mint óvodapedagógus. Ekkor még nem gondolta, hogy ez számára is mennyire nehéz lesz. Egy rövid interjúban kérdeztük Antal Juditot a pedagógusokat érintő lelki megpróbáltatásokról és a kiégésről.
– Miért tartja fontosnak a pedagógusokkal való foglalkozást?
„Azt gondolom, hogy a jövő társadalmát ők nevelik. Nagyon fontos, hogy jól legyenek, a terheik alatt is tudjanak hatékonyan dolgozni és tudjanak emberek maradni. Hogyha jól működnek, akkor tudnak igazán hatékonyak maradni és jól nevelni a gyerekeket is.”
– Ön szerint, milyen az ideális pedagógus napjainkban?
„Az ideális pedagógus egy érett személyiség, aki nem ijed meg a problémáktól és a terhektől. Terhelhető is, vagyis egy stabil személyiség. Rugalmas is, és jól látja azt, hogy mit bír el, illetve tud jó döntéseket hozni. A gyerek érdekét szolgálja a pedagógiai program, a pedagógus a helyi értékeket szem előtt tartja, de közben a saját életét is józanul tudja irányítani.”
– Mik azok a befolyásoló tényezők, amelyek nehezítik a pedagógusok munkáját?
„Nagyon sok minden van. Az utóbbi években úgy érzem, hogy a pedagógiai munkának a lényege kicsit háttérbe szorult, és túl sok olyan feladat társult a pedagógia munkához, vagy úgy társul hozzá, ami túlsúlyba került. Itt mondhatnám a minősítéseket, egyéb adminisztrációs munkákat. Nagyon nehéz. A másik dolog, hogy szerintem kellene, hogy segítséget kapjanak vagy képzéseket ahhoz, hogy a szülőkkel hogyan lehet jól együttműködni. Úgy érzem, ez az utóbbi években nem kap elég támogatást. A szülőknek is nehéz, a pedagógusoknak is nehéz, és olyan jó lenne, ha ebből nem egy egymásra mutogatás lenne, hogy mindenki a másiktól várja a megoldást, hanem egy együttműködés.”
– Ön szerint miért fontos, hogy a pedagógusok szakmai továbbképzéseken vegyenek részt, és mik azok a befolyásoló tényezők, ami miatt szükséges egy szakmai nap?
„Egyrészt a törvény is előírja, hogy meg kell újítani a pedagógusnak a tudását, frissíteni, hiszen változik a világ, változnak a gyerekek, változnak a helyzetek, a problémák, feladatok. Ahhoz, hogy rugalmas legyen és tudatos a pedagógus, ahhoz mindenképpen hozzájárul ez a megújulás. A mai témánk a kiégés megelőzése. Ebből a szempontból is nagyon fontos, hogy időnként álljunk meg, és mérlegeljük, hogy honnan indultam, hova akarok eljutni, hol tartok most, és ha ehhez még egy ilyen szakmai napon kapok megerősítéseket, ötleteket, itt a kollégák még egymással is beszélgetnek, egymástól is tanulnak, akkor szerintem ez mindenképpen hasznos. Tehát, megállni egy kicsit, átgondolni, mert akkor az a kiégés, ami tizenkét lépcsőn keresztül ugyan, de észrevétlenül megtörténik velünk, akkor ennek a veszélye már kevesebb. Mert akkor most megálltam, végig gondoltam, figyeltem magamra! A kiégés akkor kezdődik el, amikor az önmagunkra és a másokra való odafigyelés egyensúlya felborul. Inkább kifelé figyelünk, inkább másokra, inkább megakarunk felelni, és akkor van a baj. Egy ilyen napon én azt gondolom, ahhoz lehet adni egy pluszt, hogy törődjünk saját magunkkal is. Hiszen a pedagógusnak a személyisége a legfontosabb eszköze, a hitelessége. Nem mondhatom a gyereknek, hogy legyél boldog, ha én nem vagyok az! Nem mondhatom, hogy tanuljál, mert az milyen hasznos, ha egyébként én nem tanulok és nem képezem magam. Ebből a szempontból is nagyon sokat adhat egy szakmai nap.”
A Bartók hét keretében a szülök betekintést nyerhetnek az óvodai és az iskolai gyereknevelés rejtelmeibe, valamint a szakmai napokon is részt vehetnek!